Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Gehele Ford GT-team in 2017 aan de start bij 24 uur van Le Mans

De ACO (Automobile Club de l’Ouest) heeft bekendgemaakt dat het voltallige Ford GT-team met vier auto’s zal aantreden bij de 24 uur van Le Mans 2017, een jaar na de triomfantelijke terugkeer van het merk naar de endurance-race die iedereen wil winnen.

De overwinning in 2016 van het Ford Chip Ganassi Racing team kwam 50 jaar na de historische overwinning op de 24 uur van Le Mans in 1966 waarbij Ford op de plekken 1-2-3 eindigde. Ook in 1967 werd Ford winnaar, toen met een Ford GT40, bestuurd door de Amerikaanse coureurs Dan Gurney en A. J. Foyt. Hiermee heeft het team dit jaar opnieuw een doel.

“Toen we vorig jaar naar Le Mans kwamen, stond het team onder enorme druk om een overwinning te boeken ter ere van de zege in 1966, toen Ford met de GT40 op de eerste drie plaatsen eindigde”, zegt Raj Nair, executive vice president of Global Product Development en chief technical officer bij Ford Motor Company. “Winnen was fantastisch, maar op onze lauweren rusten is er niet bij. Als we in juni terugkomen op Le Mans hebben we weer een jaar race-ervaring opgedaan met de Ford GT en zeven overwinningen geboekt, waaronder de 24 uur van Le Mans in 2016 en de Rolex 24 in Daytona 2017. We staan te popelen om opnieuw mee te doen aan dit ongelooflijke evenement.”

Het Ford Chip Ganassi Racing-team verschijnt ook dit jaar met een sterke ploeg aan de start om de titel uit 2016 in de LM GTE Pro-klasse te verdedigen.

Nieuw in het team voor 2017 is de jonge Braziliaan Luís Felipe “Pipo” Derani, die samen met de Britten Andy Priaulx en Harry Tincknell in de Ford GT met nummer 67 zal meedoen aan de FIA World Endurance Championship-races op Silverstone, Spa en Le Mans. De 23-jarige coureur trok in 2016 de aandacht van Ford toen hij bij zijn debuut de Rolex 24 At Daytona en de 12 Hours of Sebring won.

Joey Hand (VS), Dirk Müller (D) en Sébastien Bourdais (F), de winnaars van de vorig weekend verreden Rolex 24 At Daytona, zullen hun historische overwinning uit 2016 op Le Mans verdedigen in de Ford GT met nummer 68. Het uitblinkende team bewees met hun twee overwinningen tijdens de 24 uur dat ze zeer moeilijk te verslaan zijn.

De Ford GT met nummer 66 wordt zoals gewoonlijk bemand door Stefan Mücke (D) en Olivier Pla (F) in het FIA WEC. Voor de races op Silverstone, Spa en Le Mans wordt dit team uitgebreid met Billy Johnson (VS).

Het topteam van Ryan Briscoe (AUS), Richard Westbrook (GB) en Scott Dixon (NZ) zal in de Ford GT met nummer 69 proberen dit jaar hoger te eindigen dan in 2016, toen zij derde werden.

“We verheugen ons erop om dit jaar weer met de Ford GT op Le Mans te starten”, zegt Chip Ganassi, eigenaar van Ford Chip Ganassi Racing team. “Hoewel we vorig jaar hebben gewonnen, denk ik dat we ook veel hebben geleerd over die race, de Ford GT en wat er nodig is om mee te doen voor de zege. Dit jaar verschijnen we zelfs nog beter voorbereid aan de start. Daarnaast nemen we nu ook weer vier auto’s en 12 van de beste coureurs ter wereld mee. Ik kan niet wachten om daar straks onze titel weer te gaan verdedigen.”

COMMENTAAR COUREURS:

PIPO DERANI NR. 67

“Ik ben trots en blij dat ik door zo’n succesvolle en gerespecteerde fabrikant als Ford ben gekozen om hen te vertegenwoordigen. Sinds ik als coureur actief ben, is het een van mijn doelen geweest om uit te komen voor een team als Ford Chip Ganassi Racing. Door hen te worden erkend en geselecteerd betekent veel voor mij. Ik wil vooral George Howard-Chappell bedanken voor zijn vertrouwen en geloof in mij en de kans die hij mij geeft.

De manier waarop de Ford GT de afgelopen 12 maanden in de endurance heeft gepresteerd is uitzonderlijk. Ik heb er dan ook veel zin in om samen met het team nog meer successen te boeken in het FIA World Endurance Championship en om op Le Mans de LM GTE Pro-titel te verdedigen.”

SÉBASTIEN BOURDAIS NR. 68

“Het is een spannend idee om weer terug te keren. Maar het levert tegelijkertijd ook wel druk op omdat alle ogen nu op ons gericht zullen zijn en er gezegd zal worden, ‘oké, jullie hebben de lat daar gelegd, laat dat nu nog maar eens zien.’  Toch is dat uiteindelijk waar het in de racerij om draait. Je levert een enorme prestatie, en dan is het de uitdaging om dat te herhalen.

Het is geweldig om deel uit te maken van dit programma. Zo gelukkig zijn om in de GT te rijden als deze na 50 jaar afwezigheid terugkeert en dan mee te maken hoe Ford en Ferrari het samen uitvechten… het was een voorrecht om hierbij te zijn en ik zal dit nooit vergeten.

De historische betekenis van de race was voor mij echt het hoogtepunt. Het is iets bijzonders als je naam verbonden is aan een programma dat zoveel betekent voor zoveel mensen. Het was eerlijk gezegd heel waardevol om de Ford-familie dat te geven wat ze al enige tijd met zoveel passie en inzet nastreven. Toen de familie in Le Mans arriveerde, merkte ik hoe dit bij hen leefde. Ik kon zien dat het voor hen heel persoonlijk was. Het was niet zomaar een race of raceprogramma. En dat maakte het voor mij een buitengewone ervaring.”

HARRY TINCKNELL NR. 67

“Een van de unieke kenmerken van Le Mans is dat het circuit deels openbare weg is. Je kunt er dus niet gewoon naartoe voor wat testritten. Elke zomer krijg je maar één kans. Het is de grootste endurance-race ter wereld. Er komen meer dan 250.000 mensen op af die voor een sfeer zorgen zoals ik nog niet eerder heb meegemaakt.

Het circuit zelf is ongelooflijk. Het is bedoeld voor hoge snelheden en dat past bij uitstek bij de Ford GT omdat deze auto is ontworpen voor Le Mans. Vorig jaar hebben we geschiedenis geschreven, 50 jaar na de overwinning in 1966. Ik zit in nummer 67 en Ford won ook in 1967, dus laten we hopen dat we dit jaar nog meer geschiedenis kunnen schrijven. Ik denk dat we dit jaar een goede kans maken. Vorig jaar hadden we als WEC-team vóór Le Mans maar twee races gereden, maar nu hebben we een jaar lang ervaring opgedaan en zijn we een hechte eenheid geworden. We hebben het seizoen 2016 met een reeks uitstekende resultaten afgesloten en onze deelname aan Daytona vorige week geeft aan dat we nu al gereed zijn voor het seizoen 2017.

We gaan met hooggespannen verwachtingen naar Le Mans. Het zal natuurlijk geen fluitje van een cent zijn, maar ik sta te popelen. Het is de belangrijkste race van het jaar!”

Terug naar overzicht

Autohaagzeeuw.nl maakt gebruik van cookies.

We maken een onderscheid tussen functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. Autohaagzeeuw.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van haar websites. De daarmee verzamelde gegevens worden niet gebruikt om activiteiten van individuele gebruikers te volgen. De advertentie en social media cookies van derden verzamelen mogelijk gegevens ook buiten de websites van Autohaagzeeuw.nl. Door hiernaast op akkoord te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan de websites van Autohaagzeeuw.nl. Meer weten over deze cookies? Klik dan hiernaast op meer informatie.