Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Medisch experts vol lof over stoelen in nieuwe Ford Focus die verlichting bieden bij rugpijn

Rugpijn is internationaal de grootste bron van arbeidsongeschiktheid* en een aandoening waarvan – volgens experts – naar schatting de helft van de Europese bevolking op enig moment last zal krijgen**.

Voor bestuurders en passagiers kan een autorit een oncomfortabele ervaring zijn. Om automobilisten met rugklachten verlichting te bieden, is de Ford Focus leverbaar met voorstoelen die in 18 standen verstelbaar zijn, zodat er maximale steun en comfort kan worden geboden. Dit heeft Ford het keurmerk opgeleverd van Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR), een vooraanstaande Duitse organisatie die zich inzet voor een gezondere rug.

De Focus is de eerste Ford die het keurmerk ontvangt van de onafhankelijke AGR-testcommissie, die bestaat uit experts met verschillende medische achtergronden. Om dit keurmerk te krijgen, moet de stoel kunnen worden aangepast aan de persoon die in de stoel zit, in plaats van dat de persoon zijn of haar houding aanpast aan de stoel.

“Door een verkeerde zithouding kan de bestuurder naar voren hangen en ontstaat er druk op de onderrug. Voor de Focus was het ons doel een stoel te construeren die op 18 manieren verstelbaar is. Automobilisten kunnen zo, ongeacht hun postuur, gemakkelijk een optimale zithouding aannemen die met name bij lange ritten optimaal comfort biedt”, aldus Glen Goold, chief programme engineer voor de Ford Focus.

Europeanen rijden dagelijks gemiddeld één uur, oponthoud door verkeerdrukte en het zoeken naar een parkeerplek buiten beschouwing gelaten.*** Uit een Brits onderzoek blijkt dat 75 procent van de automobilisten rugklachten heeft die worden veroorzaakt door een verkeerde zithouding. Dit kan ook leiden tot nekklachten, spiermoeheid en problemen met de bloedsomloop, waardoor de bestuurder sneller vermoeid raakt.

Ingenieurs van Ford hebben de door de AGR bekroonde stoel van de Focus ontworpen vanuit een filosofie waarin de menselijke ervaring centraal staat. Met deze stoel komt Ford tegemoet aan de wens van Focus-rijders voor extra steun bij benen en onderrug. De 18 instellingen hebben niet alleen betrekking op hoogte, lengte en zithoek van de stoel, maar ook op steun voor rug, nek en dijbeen. De onderrugsteun is elektronisch in vier standen verstelbaar via een schakelaar aan de zijkant van de stoel.

Om – ten opzichte van vorige generaties Focus – vier instellingen voor onderrugsteun en hoofdsteun, plus meer beensteun te kunnen toevoegen, hebben experts uitgebreide test uitgevoerd. Voor het optimale stoelontwerp is er getest met mannelijke en vrouwelijke bestuurders, elk met hun eigen lengte, gewicht en postuur. De duurzaamheidstests omvatten 150.000 kilometer rijtijd onder realistische omstandigheden en de inzet van ‘Robutt’, de achterwerksimulator van Ford. Met deze robot wordt in drie dagen tien jaar gebruik gesimuleerd. In die tijd zit, stuitert en draait Robutt 7.500 keer in de stoel.

Voor optimale rijkwaliteit is de Focus ook uitgerust met technologie voor het detecteren van gaten in het wegdek waarmee de impact van gaten en kuilen kan worden verminderd. Hierbij is tevens rekening gehouden met de achterpassagiers. Zij beschikken over 5 centimeter meer knieruimte en 6 centimeter meer schouderruimte dan in de Focus van de vorige generatie.

“De ergonomische kwaliteit van een autostoel is van essentieel belang, in het bijzonder voor bestuurders die vaak in de auto zitten. Wij zijn verheugd dat Ford zich mengt in de strijd tegen rugpijn door comfortstoelen binnen het bereik van nog meer mensen te brengen”, zegt Detlef Detjen, managing director bij Aktion Gesunder Rücken e.V.

De 18-weg verstelbare voorstoelen zijn optioneel verkrijgbaar op de meeste uitvoeringen van de nieuwe Ford Focus voor een meerprijs vanaf € 300,-.

* https://www.who.int/mediacentre/factsheets/musculoskeletal/en/
** https://www.businesswire.com/news/home/20170519005141/en/Societal-Impact-Pain-Costs-EU-441-Billion
*** De gemiddelde jaarlijks afgelegde afstand door Europeanen ligt rond de 12.000 kilometer: http://www.odyssee-mure.eu/publications/efficiency-by-sector/transport/distance-travelled-by-car.html

Terug naar overzicht