Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Nieuwe subsidies voor elektrisch rijden in het Klimaatakkoord

De NOS bericht dat de voorstellen die de Mobiliteitstafel zal inbrengen in het Klimaatakkoordoverleg zijn uitgelekt. Uit die stukken, in handen van NOS, wordt gesproken over nieuwe subsidies.

In de voorstellen wordt gekoerst op het jaar 2030. In dat jaar moeten er alleen nog elektrische auto’s verkocht worden en zouden er al 2 miljoen elektrische auto’s op de weg zijn. Ook zijn er dan 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Door subsidies en belastingmaatregelen moet dat gerealiseerd worden.

In de voorgestelde maatregelen wordt gesproken over belastingvoordelen en subsidies.

De huidige vrijstelling van BPM voor elektrische auto’s blijft doorlopen tot 2025. Daarna geldt alleen de niet van de CO2-uitstoot afhankelijke vaste voet van de BPM. Die bedraagt ongeveer 350 euro.

De MRB-vrijstelling loopt eveneens door tot 2025. Daarna gaan ook elektrische auto’s deze wegenbelasting betalen.

Voor zakelijke auto’s blijft er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3430 euro en terugloopt tot 1830 euro in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto’s of laadpunten kunnen aanvragen vervalt dan.

Voor nieuwe elektrische privéauto’s komt er volgens deze voorstellen in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.
Tweedehands auto’s moeten in Nederland gehouden worden door een subsidie die export voorkomt

Om de voorstellen te financieren wordt de accijns op benzine vanaf 2020 met 1 cent verhoogd, die op diesel in 2020 met 1 cent en in 2023 nogmaals met 1 cent. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto’s omhoog. Op termijn zal het hele belastingstelsel voor de autobelastingen moeten worden herzien. Of er dan een zogenoemde kilometerheffing wordt ingevoerd of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.

Terug naar overzicht