Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Kia presenteert nieuwe Ceed GT

De nieuwe Kia Ceed GT staat garant voor meer rijplezier dan ooit. Het performancemodel beleeft, samen met de nieuwe ProCeed GT, zijn werelddebuut op de Autosalon van Parijs.

De originele Kia cee’d GT en pro_cee’d GT die in 2013 op de markt kwamen, waren de eerste performance hatchbacks van het Koreaanse automerk ooit. De gloednieuwe versie gaat een stap verder met zijn zelfverzekerde houding, opwindende rijeigenschappen en krachtige 1,6-liter turbomotor, evenals een uitgebreide reeks technologieën voor comfort, veiligheid en gebruiksgemak.

Bovendien is de performance hatchback van Kia voor het eerst leverbaar met een 7-traps automaat met dubbele koppeling, die optioneel wordt aangeboden. De handbediende zesversnellingsbak is standaard.

Emilio Herrera, Chief Operating Officer bij Kia Motors Europe, licht toe: “Onze eerste GT-modellen waren belangrijk voor Kia. Ze legden een blauwdruk voor de toekomstige performancemodellen van ons merk en toonden aan dat er oprechte behoefte was aan snelle, opwindende Kia-modellen. De cee’d GT en pro_cee’d GT vormden de aanzet voor modellen als de Stinger en de Optima GT en introduceerden een kenmerkende, sportieve uitstraling die als inspiratie diende voor populaire GT-Line-uitvoeringen van verschillende modellen.”

De nieuwe Ceed GT bekleedt een unieke positie in het middelgrote segment en is niet puur gericht op de snelste acceleratietijd of de hoogste topsnelheid. Hij biedt een uitstekende wegligging en optimale wendbaarheid en grip in bochten, maar met optimaal comfort en vertrouwen terwijl de reactie en vermogensafgifte van de turbomotor exact zijn afgestemd op de wensen van Europese automobilisten.

De productie van de nieuwe Kia Ceed GT en Kia ProCeed GT start in november in de fabriek in het Slowaakse Žilina, waar ook de andere familieleden van de Ceed familie (Ceed 5-deurs, ProCeed en Ceed Sportswagon) worden geproduceerd.

De Ceed GT wordt uitsluitend in Europa aangeboden vanaf het eerste kwartaal 2019 en standaard geleverd inclusief de unieke 7 jaar/150.000 km garantie.

Exterieurdesign

De nieuwe Ceed GT onderscheidt zich met een sportief exterieurdesign; een smaakvolle combinatie van strakke plooien en gewelfd plaatstaal. Mede hierdoor komt de Ceed GT atletischer voor de dag dan de reguliere Ceed-modellen.

Het front wordt gekenmerkt door de nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten en glanzend zwarte afwerking. Evenals de standaard Ceed is de GT-versie voorzien van de nieuwste interpretatie van de ‘ice cube’ led-dagrijverlichting, geïntegreerd in de koplampunits. Uiteraard ontbreekt de tiger-nose grille niet, die bij de Ceed GT is voorzien van een donkere chroomrand en een subtiel GT-logo. Tevens is de honingraadgrille voorzien van subtiele rode details.

Van opzij valt direct de verchroomde raamlijst op, evenals de geprononceerde dorpels die afgewerkt zijn in zwart en rood. De standaard gemonteerde 18-inch lichtmetalen wielen hebben een opvallende rode naafkap die fraai matcht met de rode remklauwen. De bodemvrijheid van 135 mm is 5 mm lager dan bij de standaard Ceed, wat zorgt voor een sportieve ligging op de weg.

De specifieke achterbumper is in dezelfde stijl als de voorbumper, met een diffuser in glanzend zwart en een GT-logo. Een subtiele dakspoiler maakt de sportieve uitstraling compleet.

De Ceed GT wordt leverbaar met keuze uit acht exterieurkleuren die in alle gevallen perfect matchen met de 18-inch wielen die exclusief aan de GT-uitvoering zijn voorbehouden.

Interieur

Ook in het interieur zijn allerlei wijzigingen aangebracht om het sportieve karakter van de Ceed GT te versterken.

Zo vervangt de zwarte hemelbekleding de standaard grijze bekleding. Het stuurwiel is vervangen door een sportstuur met afgeplatte onderzijde en GT-logo. Verder is de Ceed GT voorzien van aluminium pedalen en lichtmetalen schakelpeddels aan het stuurwiel bij de versie met automatische transmissie.

Voorin worden inzittenden getrakteerd op de nieuwste sportstoelen van Kia. Deze zetels zijn exclusief voor de Ceed GT ontworpen en bieden meer steun aan de zijkant en aan de dijbenen dan bij de originele cee’d GT. De sportstoelen zijn bekleed met een combinatie van zwart leder en suède en afgewerkt met rood stikwerk en een geborduurd rood GT-logo in de rugleuning.

Rijeigenschappen

De nieuwe Kia Ceed GT is ontwikkeld om op alle soorten Europese wegen te excelleren.

Onder leiding van Albert Biermann, hoofd Vehicle Test & High Performance Development bij Kia, is de Ceed GT ten opzichte van de standaard Ceed een half jaar langer getest om het onderstel en de besturing verder te perfectioneren. De opdracht was om de wendbaarheid in bochten, de tractie en het reactievermogen te verbeteren, mét behoud van het kenmerkende ‘gran turismo’-gevoel van een Kia GT-model.

De stijvere dempers voor en achter dragen bij aan de snellere reactie op stuurbewegingen, terwijl de auto extra solide en zelfverzekerd op de weg ligt. En met behoud van een indrukwekkend comfortniveau voor de lange afstanden en op slecht wegdek – een belangrijke eigenschap van de Kia Ceed GT. Andere aanpassingen zijn te vinden in de stabilisatorstangen; die bewegen voor en achter iets meer mee zodat de banden ook bij hoge bochtsnelheden optimaal contact houden met het wegdek. Hierdoor is de Kia Ceed GT zelfs sneller in bochten dan sommige voorwielaangedreven ‘hot hatchbacks’ met meer motorvermogen.

Het standaard aanwezige Electronic Stability Control (ESC) is zorgvuldig afgestemd om sportieve bestuurders meer vrijheid te geven en optimaal te laten genieten van de verhoogde wendbaarheid en de kleine mate van onderstuur door de slippende achteras. Vehicle Stability Management (VSM) en Torque Vectoring by Braking zijn eveneens standaard. Deze systemen assisteren de bestuurder met elektronisch gestuurde remingrepen om onderstuur in de bochten te elimineren.

De indrukwekkende stopkracht wordt geleverd door de 320 mm remschijven op de vooras, met een 32 mm grotere diameter dan de standaard Ceed. Ze zijn ook 3 mm dikker voor een betere warmteabsorptie bij intensief gebruik.

De Ceed GT is standaard uitgerust met Michelin Pilot Sport 4-banden voor optimale bochtsnelheid en tractie.

Het model is tevens voorzien van elektrische stuurbekrachtiging met een ratio van 12,7:1 voor een scherper stuurgedrag. De maximale stuuruitslag (uiterst links-uiterst rechts) vergt ook slechts 2,44 omwentelingen; dat is 17 procent minder dan de vorige cee’d GT uit 2013.

Motoren

Krachtige 1.6-liter T-GDi motor verkrijgbaar met handbak of DCT-automaat

De eerste cee’d GT en pro_cee’d GT werden in 2013 gepresenteerd met een geheel nieuw ontwikkelde 1.6-liter T-GDi benzinemotor (turbomotor met directe brandstofinspuiting). Dankzij het beperkte slagvolume, de turbotechnologie en het responsieve karakter ongeacht het toerental paste deze motor perfect bij het karakter van de GT-modellen. De nieuwe Ceed GT zet die traditie voort met een doorontwikkelde variant van de beproefde 1.6 T-GDi.

De krachtbron produceert 150 kW (204 pk) bij 6.000 toeren per minuut en levert over een breed toerengebied moeiteloze acceleratie en trekkracht. Het motorkoppel bedraagt 265 Nm tussen de 1.500 en 4.500 toeren per minuut. Het resultaat is een motor die onder alle omstandigheden maximale performance levert.

De Ceed GT is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesbak. Europese klanten vroegen echter ook om een variant met automaat. Kia komt nu aan die wens tegemoet met de introductie van een 7-traps automaat met dubbele koppeling (DCT7). De in eigen huis ontwikkelde transmissie wisselt razendsnel van verzet en vergroot de aantrekkingskracht van de Ceed GT. Schakelen kan met de pook of met de lichtmetalen schakelflippers aan het stuurwiel. Kia maakt de officiële cijfers over acceleratie en topsnelheid bekend nadat het homologatieproces is voltooid.

Bij modellen met de 7-traps automaat met dubbele koppeling stelt het Drive Mode Select-systeem de bestuurder in staat om zijn rijervaring te personaliseren. Er is keuze uit de modi ‘Normal’ en ‘Sport’. Beide modi hebben invloed op het stuurgedrag en de motorkarakteristiek van de auto. In ‘Normal’ realiseert het systeem een zo laag mogelijk brandstofverbruik en geniet de bestuurder van een neutraal stuurgedrag. In ‘Sport’ heeft de Ceed GT een fellere gasrespons voor een snellere acceleratie vanuit stilstand en tijdens het rijden, alsmede een zwaardere en directere besturing voor een sportievere rijervaring. Ook worden in de Sport-modus de versnellingen langer vastgehouden tijdens stevig accelereren, waardoor de bestuurder maximaal kan genieten van het piekvermogen bij 6.000 toeren per minuut.

De motor is gekoppeld aan een elektronische sound generator die het karaktervolle motorgeluid van de GT in het interieur benadrukt. Een sportief uitlaatgeluid is bereikt door toepassing van kleppen in de uitlaat. De bestuurder krijgt tijdens snelle acceleraties een echt snelheidsgevoel. Bij normaal gebruik is de auto daarentegen aangenaam stil.

 

NB: de prestatie-, verbruiks en emissiecijfers dienen nog te worden gehomologeerd, deze worden bekendgemaakt in de aanloop naar de verkoopstart in 2019. Prijzen maakt Kia nog voor de marktintroductie bekend. Of de Ceed GT ook naar Nederland komt maakt Kia Motors Nederland later bekend.

Terug naar overzicht