Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Kia Stinger: de high-performance gran turismo van Kia

Kia heeft tijdens de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit zijn snelste auto ooit gepresenteerd: de Kia Stinger. Deze high-performance gran turismo tilt de belofte van the power to surprise letterlijk naar een hoger plan, dankzij krachtige turbomotoren en een dynamisch weggedrag. De verkoop van de vijfpersoons sportsedan start eind dit jaar in de Verenigde Staten.

 “De Stinger is een échte droomauto voor ons. Na jaren van toewijding en hard werken van een gepassioneerde groep ontwerpers, engineers en executives over de hele wereld wordt die droom hier in Detroit werkelijkheid”, zegt Orth Hedrick, Vice President Product Planning van Kia Motors America. “Van de oorsprong als de GT Concept tot en met de jaren van intensieve testwerkzaamheden op de legendarische Nürburgring: geen detail was te klein voor onze obsessionele aandacht. Het resultaat is daardoor simpelweg fenomenaal.”

Evolutie van Kia GT Concept
De Kia Stinger is direct herkenbaar als evolutie van de Kia GT Concept uit 2011. Het design is van de getalenteerde ontwerpers in  de designstudio van Kia in Frankfurt, onder supervisie van Peter Schreyer, Kia Motors Chief Design Officer. Het dynamische weggedrag en de directe besturing zijn ontwikkeld onder leiding van Albert Biermann, topman van het Vehicle Test en High Performance Development van Kia, en een groep engineers in Korea en op de Nürburgring.

Dé vraag
Wat maakt van een auto een échte gran turismo? Die vraag was de basis voor een jarenlange reis die begon toen de GT Concept werd gepresenteerd tijdens de autoshow van Frankfurt in 2011. Hoewel elke designstudie van Kia een doel heeft, werd de GT Concept door sommigen gezien als niet meer dan een droom voor een volumemerk.

De GT Concept ontketende een niet te stoppen passie binnen de Kia-organisatie. De GT Concept was geen fantasie meer, maar werd werkelijkheid in de vorm van de Stinger.

En de Stinger kreeg groen licht. Omdat het een Kia is, moest het design gewaagd zijn. De auto moest ook snel, wendbaar, luxueus en stil zijn, met een perfecte balans tussen weggedrag en besturing en met ruimte genoeg voor vijf personen plus bagage. Het moest bovenal een authentieke gran turismo zijn. En dat is de Stinger allemaal.

Design
Een studiemodel omtoveren in een productiemodel is geen simpele opdracht. Peter Schreyer keek echter niet verder dan het’ designstudio van Kia in Frankfurt – de geboorteplaats van de GT Concept – om de Stinger tot leven te wekken. “Bij een échte gran turismo, voor plezierige langdurige ritten, gaat het niet alleen om pure kracht, uitstekende dynamiek en brute vormgeving die ten koste gaat van luxe, comfort en elegantie”, zegt Gregory Guillaume, Chief Designer van Kia Motors Europe. “Bij de Stinger gaat het niet om als eerste aankomen op een bestemming. Bij deze auto gaat het om de reis. Het gaat om passie.”

De Stinger maakt een krachtige indruk dankzij slanke flanken, sierlijke welvingen en krachtige heupen. Typerende kenmerken van een achterwielaangedreven GT zijn een lange motorkap, een korte overhang vóór, een grote wielbasis voor een ruim interieur en een lange overhang achter met sterke schouders. De visuele balans geeft de Stinger een elegante en tegelijkertijd sportieve uitstraling.

Fastback
De grote spoorbreedte en de verzonken contouren langs de deuren benadrukken de visuele kracht van de schouderlijn en het fastback-achtige silhouet van de Stinger. Andere puur functionele elementen van het exterieurdesign, zoals de uitgekiende luchtopeningen in de voorschermen, de vlakke bodem en de geïntegreerde diffuser achter, dragen bij aan de aerodynamische efficiency. Vier ovale uitlaatpijpen geven extra allure aan de achterzijde. De kenmerkende tiger-nose grille is sierlijk tussen de twee fraai vormgegeven LED-koplampen geplaatst.

De thrill of driving
De lage daklijn met de steile voorruit loopt vloeiend over naar de achterzijde, wat voor een sierlijk silhouet zorgt. In het interieur staat de thrill of driving centraal en worden inzittenden omringd door luxe. Naar wens werkt Kia de stoelen af met ultrazachte Nappa-lederen bekleding. Optionele luchtkussens in de rugleuning en zijstukken van de bestuurdersstoel zorgen voor optimale ondersteuning en comfort. Het dashboard oogt strak en de middenconsole is ergonomisch ingedeeld in twee delen: het infotainmentgedeelte vlak onder de grote kleurentouchscreen en daaronder een knoppencluster voor de klimaatcontrole.

De bestuurder kijkt uit op een dik, met leder afgewerkt stuurwiel en het instrumentencluster met zowel analoge meters als een digitale TFT-kleurendisplay. De meters hebben een metalen rand en een felrode naald. Op het kleurendisplay worden performance data weergegeven, zoals G-krachten, rondetijden en de motorolietemperatuur. Ook informatie van de boordcomputer, de gekozen instellingen, navigatie-instructies en diagnosegegevens zijn oproepbaar. De ronde ventilatorroosters voorin en achterin zijn geïnspireerd op de luchtvaart en rond het gehele interieur loopt een satijn verchroomde sierlijst. Dankzij de lange wielbasis genieten passagiers zowel vóór- als achterin van veel beenruimte. Een lage zitpositie resulteert in ruim voldoende hoofdruimte, ongeacht de zitplaats.

Onderstel
Na een lange carrière bij BMW maakte Albert Biermann in december 2014 de overstap naar Kia. Voor hem was het tijdens de eerste blik op de Stinger direct duidelijk: niet alleen het uiterlijk maar ook met de prestaties moest de Stinger imponeren. “Ik denk dat de Stinger voor Kia iets unieks is”, zegt Biermann. “Niemand verwacht een auto als de Stinger, of het nu gaat over het design of het weggedrag.

Ruimer dan concurrenten
De Stinger is aanzienlijk ruimer en groter dan zijn concurrenten. De wielbasis bedraagt 2.898 millimeter, fors langer dan de Audi A4, de Infiniti Q50, de Lexus IS, de BMW 4 Serie Gran Coupé en zelfs de Lexus GS en Mercedes-Benz CLS. De lengte komt uit op 4.831 millimeter en de breedte op 1.869 millimeter. De bagageruimte is groot genoeg voor meerdere koffers en golftassen. Optioneel levert Kia een Smart Trunk (automatische achterklep).

Krachtig staal
Het chassis van de Kia Stinger is gemaakt van 55 procent extra sterk staal: een uitstekende basis voor engineers om een optimaal weg- en rijgedrag te realiseren. De stijfheid levert ook een bijdrage aan de stilte in het interieur. De McPherson multi-link vóór- en achterwielophanging is zo afgesteld dat de bestuurder te allen tijde maximale feedback ervaart. Dankzij Dynamic Stability Damping Control kan de bestuurder kiezen uit diverse onderstel setups: een primeur in een Kia. Daarmee heeft de Stinger voor alle wegcondities en rijstijlen een passend antwoord. Er is keuze uit vijf rijmodi: Personal, Eco, Sport, Comfort en Smart. Allemaal hebben ze invloed op de dempers, het stuurgedrag en de respons op het gaspedaal.

Variable ratio Rack-mounted Motor Driven Power Steering (R-MDPS) is standaard. De stuurbekrachtingsunit is in dit geval direct op de tandheugel bevestigd met razendsnelle feedback, een direct stuurgedrag en minder vibraties tot gevolg. Afhankelijk van de gekozen rijmodus  reageert de Stinger rustiger of agressiever op stuurinput.

Krachtige turbomotoren
Er is keuze uit twee aluminium turbomotoren, die beide nog in ontwikkeling zijn. Standaard krijgt de gran turismo een 2,0-liter viercilinder Theta II-turbobenzinemotor met een vermogen van naar schatting 189 kW (258 pk) bij 6.200 toeren per minuut en 353 Nm trekkracht tussen 1.400 en 4.000 toeren per minuut. Een 3,3-liter twinturbo V6 Lambda II-benzinemotor – alleen voor de Stinger GT – levert 272 kW (370 pk) bij naar schatting 6.000 toeren per minuut en 510 Nm trekkracht tussen 1.300 en 4.500 toeren per minuut. Kia mikt voor de topversie op een 0-100-sprinttijd van 5,1 seconden en een topsnelheid van ongeveer 268 km/u.

Nieuwe achttrapsautomaat
Kia koppelt beide turbomotoren aan een achttrapsautomaat van de nieuwe generatie, die de achterwielen of alle wielen aandrijft (optioneel voor beide motoren). Via schakelflippers aan het stuurwiel kan de bestuurder ook zélf schakelen. De in eigen huis ontwikkelde automaat is al leverbaar in de Kia K900 en staat garant voor soepel schakelen en maximale brandstofefficiëntie. De automaat heeft een Centrifugal Pendulum Absorber (CPA), een koppelverdeler die torsionele vibraties in de aandrijflijn reduceert: een techniek bekend is uit de luchtvaart en de autosport. Via de diverse rijmodi is keuze uit vijf schakelprogramma’s. Ook de gasrespons is instelbaar.

Dynamic Torque Vectoring Control
De AllWheelDrive-variant is standaard voorzien van Dynamic Torque Vectoring Control. Dit systeem monitort het wegdek en de input van de bestuurder en verdeelt automatisch de aandrijf- en remkrachten over de wielen voor maximale controle onder alle omstandigheden. De versie met achterwielaandrijving is voorzien van een mechanisch gelimiteerd sperdifferentieel, zodat de achterwielen het vermogen zo efficiënt mogelijk toebedeeld krijgen.

Brembo
Er is keuze uit diverse lichtmetalen wielen en banden. De versie met viercilindermotor staat standaard op 225/45 R18 performancebanden. De Stinger met V6 beschikt over high-performance-rubber in de maat 225/40 R19 vóór en 255/35 R19 achter. Geventileerde remschijven van Brembo® met vier zuigers per cilinder vóór en twee zuiger per cilinder achter zijn standaard voor de V6-variant.

Geavanceerde technologie
Luxe en onverwachte voorzieningen zijn onderdeel van het ’DNA van Kia. In de Stinger zet Kia die traditie voort. Diverse Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) werken naadloos met elkaar samen voor het bieden van de beste rijervaring.

Een aantal veiligheidssystemen:
Driver Attention Alert (DAA) is een primeur in een Kia. Dit systeem monitort de input van de auto en de bestuurder. Als de bestuurder vermoeid of afgeleid is, klinkt een audiosignaal en verschijnt op het beeldscherm het advies om een pauzemoment in te lassen.
Forward Collision Assistance (FCA) met geïntegreerd Autonomous Emergency Braking (AEB) met voetgangersherkenning detecteert potentiële aanrijdingen met een ander voertuig of een voetganger en brengt de auto indien nodig tot stilstand.
Advanced Smart Cruise Control (ASCC) houdt een vooraf ingestelde afstand tussen de Stinger en een voorligger,  remt de auto indien nodig af en brengt hem zo nodig zelfs tot stilstand in een file.
Lane Keep Assist (LKA) kijkt actief naar de wegbelijning en waarschuwt de bestuurder met een audiosignaal als de auto onbedoeld uit de rijstrook dreigt te rijden. Desnoods stuurt de auto lichtjes tegen zodat de koers van de auto behouden blijft.
Rear Cross Traffic Alert (RCTA) scant het gebied achter de auto wanneer de auto achteruit uit een parkeerplaats rijdt. Er klinkt een waarschuwing als het systeem kruisend verkeer detecteert.

De laatste generatie infotainmentsystemen
Connectiviteit, entertainment en voertuiginformatie zijn net zo belangrijk als een dynamisch rijgedrag. Kia voorziet de Stinger daarom van de nieuwste generatie infotainmentsystemen. Bluetooth®-connectiviteit is standaard en de meeste functies van de auto zijn te bedienen via het stuurwiel. Het in hoogte instelbare Head-Up Display (HUD) met kleurenscherm toont relevante informatie recht in het zichtveld van de bestuurder. Onder meer de snelheid, navigatie-instructies, audio- en cruisecontrol-informatie en meldingen van het Blind Spot Detection-systeem zijn zichtbaar. Op de middenconsole plaatst Kia een inductielader waarmee smartphones draadloos opgeladen kunnen worden.

Audiosystemen
Rijden in de Kia Stinger wordt nog leuker dankzij een high-performance audiosysteem  die het interieur van de Stinger omtoveren tot een rijdende concertzaal. Het standaard audiosysteem voor de Stinger met viercilindermotor bestaat uit zes speakers en een zeven inch touchscreen. Het standaard audiosysteem in de Stinger met V6-motor heeft negen speakers en een externe versterker. Een Harman/Kardon®-audiosysteem met 720 watt is optioneel. Deze geluidsinstallatie heeft vijftien speakers, subwoofers onder de bestuurders- en passagiersstoel en Clari-Fi™: een gepatenteerd systeem dat details die verloren zijn gegaan in gecomprimeerde muziekbestanden opnieuw tot leven wekt en detail en energie toevoegt aan alle muziekstreams en formats van lage kwaliteit. Ook QuantumLogic™ Surround Sound-technologie is aanwezig. Dit maakt geluid levendiger, intenser en driedimensionaal.

De Kia Stinger komt eind dit jaar op de markt in de Verenigde Staten. Of de Stinger ook naar Nederland komt, is nog niet bekend.

 

Terug naar overzicht

Autohaagzeeuw.nl maakt gebruik van cookies.

We maken een onderscheid tussen functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. Autohaagzeeuw.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van haar websites. De daarmee verzamelde gegevens worden niet gebruikt om activiteiten van individuele gebruikers te volgen. De advertentie en social media cookies van derden verzamelen mogelijk gegevens ook buiten de websites van Autohaagzeeuw.nl. Door hiernaast op akkoord te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan de websites van Autohaagzeeuw.nl. Meer weten over deze cookies? Klik dan hiernaast op meer informatie.