Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Volledig elektrische Kia e-Soul maakt Europees debuut in Genève

De nieuwe Kia e-Soul brengt emissievrij vermogen met een grote actieradius naar het segment van de urban crossovers. Het derde elektromodel voor wereldwijde verkoop beleeft zijn Europese debuut tijdens de Autosalon van Genève 2019, die in maart plaatsvindt.

Kia heeft de derde generatie van zijn innovatieve urban crossover nog unieker gelijnd en nog dynamischer gemaakt. De e-Soul heeft het iconische design en het speelse karakter van zijn voorgangers, maar is in Europa uitsluitend met elektrische aandrijving leverbaar.

Emilio Herrera, Chief Operating Officer voor Kia Motors Europe: “Sinds zijn introductie is de Soul een ware pionier voor Kia en voor de gehele auto-industrie. Tien jaar geleden legde dit model het fundament voor het segment van urban crossovers en bij zijn lancering was de Soul EV de eerste volledig elektrisch aangedreven crossover. De nieuwe e-Soul verlegt de grenzen opnieuw, want hij wordt in Europa standaard geleverd met een elektrische aandrijflijn met een grotere actieradius – een verbrandingsmotor is niet leverbaar.”

“De markt is in de afgelopen jaren flink veranderd,” gaat Herrera verder, “en in 2018 – het laatste jaar waarin het huidige model van de Soul werd verkocht, verkocht Kia in Europa meer elektrisch aangedreven exemplaren van het model dan de benzine- en dieselversies bij elkaar opgeteld. Kia zet vol in op elektrificatie, met een groeiend aanbod van mild-hybride, hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch aangedreven auto’s. Geëlektrificeerde modellen hadden in 2018 een aandeel van circa 1 op de 8 in de totale Europese verkopen van Kia, in 2017 was het aandeel nog 1 op de 10. De nieuwe e-Soul zal bijdragen aan een verdere stijging van dit aandeel.”

De e-Soul behoudt de sterke eigenschappen van de vorige generaties van het model; een interieur dat vijf inzittenden alle ruimte en veel flexibiliteit biedt. Net als alle andere modellen van Kia wordt ook de nieuwe e-Soul in Europa standaard geleverd met de kwaliteitsbelofte van Kia; de ongeëvenaarde garantie van 7 jaar/150.000 kilometer, die ook van toepassing is op de elektromotor en het accupakket van de auto.

Exterieurdesign

Update voor een icoon – een kenmerkend, fris design

Fris, funky en onderscheidend; de nieuwe e-Soul bouwt voort op het iconische design en het speelse karakter van de eerste en tweede generatie van de Soul. Met een nieuw lijnenspel, scherpe details en technisch ogende verlichtingselementen is de nieuwe e-Soul de meest futuristische, jeugdige en innovatief ogende variant tot nu toe.

Elk carrosseriepaneel van de e-Soul is nieuw, maar toch is het model direct herkenbaar doordat Kia heeft voortgeborduurd op het hoekige lijnenspel van zijn voorgangers. Zijn urban crossover design wordt versterkt door scherp ogende full-LED koplampen. De voor- en achterbumper en het afgesloten voorpaneel in plaats van een grille zorgen voor een elegante, aerodynamische uitstraling. De laadaansluiting is geplaatst aan de voorzijde van de auto. LED-mistlampen onder de koplampen vervangen de ronde mistlampen van de vorige Soul EV.

Ook en profil oogt het hoekige silhouet van de e-Soul strak, maar subtiele wijzigingen aan de proporties en de details geven de auto een nóg volwassener uitstraling. Met een lengte van 4.195 mm is de nieuwe e-Soul 55 mm langer geworden – met een 2.600 mm wielbasis (+30 mm) en een 15 mm langere overhang aan de voorzijde. Zijn uitstraling wordt visueel versterkt door de vorm van de zijruiten en de nieuw vormgegeven achterste raamstijl. De ruiten lopen naar achteren taps toe en de vin-vormige c-stijl vervangt de scherpe hoek van het huidige model. De vorm van de zijruiten leidt de ogen over de zijkant van de auto terwijl de taillelijn omhoog buigt richting het dak, eindigend in een matzwart paneel met daarop de naam e-Soul. De e-Soul is standaard voorzien van lichtmetalen 17-inchwielen met een uniek design. Ook de achterbumper is opnieuw vormgegeven. De LED-achterlichtunits lopen door rond de hoeken van de carrosserie.

De nieuwe e-Soul is leverbaar met keuze uit zeven one-tone exterieurkleuren en zeven
two-tone combinaties, waarbij felle carrosseriekleuren worden gekoppeld aan contrasterende kleuren voor het dak en de spiegelkappen.

De e-Soul is verder verkrijgbaar met een SUV Pack, dat het design van de e-Soul stoerder maakt met opvallende bekleding van de wielkastranden en dorpels, alsmede een skid plate onder de voorbumper.

Interieurdesign

Een hightech interieur waarvoor muziek de inspiratiebron vormde

Bij de ontwikkeling van de Soul was muziek steeds een belangrijke inspiratiebron voor de designers; ook bij deze derde generatie speelde muziek een grote rol. Bij vormgeving van het interieur van het nieuwste model hebben de designers en ingenieurs het volume nog eens opgeschroefd.

Het interieur van de e-Soul is afgewerkt met vormen en texturen waarvoor de muziekwereld als inspiratie diende, wat voor een volledige zintuiglijke ervaring zorgt. De nieuwe e-Soul is ook voorzien van de kenmerkende ‘tweeters’ aan weerszijden van het dashboard – een feature van de vorige generatie Soul en een mooi voorbeeld van de combinatie van cool design en ultieme functionaliteit die ook in de e-Soul weer terugkeert.

Het interieur van de e-Soul is net zo energiek uitgevoerd als de buitenkant. Er is keuze uit een diverse designs en materialen van stof tot leder, afhankelijk van de markt en de voertuigspecificaties.

Het interieur kan worden uitgerust met een optioneel Sound Mood Lighting System, waarbij zacht licht vanuit panelen in de portieren wordt geprojecteerd. Ook is op de bovenste portierpanelen een uniek vlak met 3D-patronen gecreëerd. Het Sound Mood Lighting System pulseert in het ritme van de muziek die door het audiosysteem wordt voorgebracht, met acht regelbare kleuren en zes thema’s als interieurverlichting.

De e-Soul is verder verkrijgbaar met een draadloze telefoonlader, verwarmde en geventileerde voorstoelen en een premium Harman Kardon-audiosysteem. Een Head-Up Display-systeem projecteert onopvallend relevante navigatie-informatie op de voorruit, zoals navigatieaanwijzingen en snelheid.

Aandrijflijn en dynamiek

Grote actieradius, nul emissie

In Europa wordt de nieuwe Kia e-Soul exclusief als elektroauto geleverd. In Nederland wordt de e-Soul in eerste instantie geleverd met een accupakket van 64 kWh welke is gekoppeld aan een 150 kW (204 pk) elektromotor, waarmee de e-Soul tot wel 452 kilometer kan rijden op een enkele keer laden (volgens WLTP-norm). Het energieverbruik voor het accupack van 64 kWh bedraagt slechts 157 Wh/km volgens de norm van de WLTP-cyclus, 24 procent zuiniger dan de bestverkochte elektrische auto in Europa op dit moment. Het energieverbruik van de e-Soul bedraagt slechts 109 Wh/km in stedelijke omgeving (WLTP-norm voor stadscyclus).

Dankzij het maximumkoppel van 395 Nm dat vanaf stilstand beschikbaar is, en met 84 procent meer vermogen dan dat van de auto die hij vervangt, accelereert de e-Soul met 64 kWh van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,6 seconden.

Een DC-snellader voor gecombineerd laden (CCS – Combined Charging System) behoort tot de standaarduitrusting, waardoor korter hoeft te worden gestopt om de accu op te laden. In slechts 42 minuten wordt de opgeladen van 20 tot 80 procent van de capaciteit, met een DC-snellader van 100 kW.

De e-Soul is uitgerust met een reeks energie-terugwinningstechnieken om het rijbereik verder te optimaliseren. De e-Soul is standaard bijvoorbeeld uitgerust met het innovatieve regeneratieve remsysteem van Kia, dat wordt bediend via bedieningspeddels achter het stuurwiel. Het systeem biedt de bestuurder de mogelijkheid om de auto te vertragen en kinetische energie terug te winnen om het rijbereik en de efficiëntie te optimaliseren. Bestuurders kunnen kiezen uit vijf regeneratieve remniveaus (geen, 1 t/m 3 en de ‘single-pedal’-stand), afhankelijk van het niveau van energie-terugwinning dat van de remmen wordt verlangd.

De ‘single-pedal’-stand van het systeem stelt de e-Soul-bestuurder ook in staat om de maximale hoeveelheid energie uit het afremmen terug te winnen en de auto zelfs geleidelijk tot stilstand te brengen zonder het rempedaal te gebruiken. Het regeneratieve remsysteem kan ook automatisch het remniveau aanpassen als het signaleert dat de voorligger langzamer gaat rijden, zodat het rijden soepeler verloopt, vooral bij steile afdalingen. De Smart Eco Pedal Guide-display op het instrumentenpaneel informeert de bestuurder verder over het energieverbruik op basis van de gaspedaalbediening.

Met het Drive Mode Select-systeem van de e-Soul kunnen chauffeurs de instellingen van de e-Soul aanpassen op hun rijstijl en de rijomstandigheden. Bestuurders kunnen kiezen uit de stand ‘Normal’, ‘Eco’, ‘Eco+’ en ‘Sport’. Beide Eco-standen dienen om de actieradius te optimaliseren met energiebesparende maatregelen, terwijl in de Sport-stand de reacties van de besturing en de elektromotor worden versterkt om het dynamische rijgevoel van de e-Soul te maximaliseren.

Technologie

Kia lanceert innovatief nieuw UVO CONNECT-telematicasysteem

Een reeks geavanceerde voorzieningen zorgt voor meer veiligheid en een betere rijervaring en maakt het bezit en de bediening eenvoudiger. Bovendien is de e-Soul de eerste Kia in Europa waarin het innovatieve UVO CONNECT telematicasysteem wordt geleverd.

UVO CONNECT brengt autorijden naar het digitale tijdperk en het verbindt de bestuurder met de wereld om hem heen met waardevolle informatie – via de touchscreen in de auto en op zijn smartphone. De technologie voldoet aan de eisen van de nieuwe Europese privacyregels zoals vastgelegd in de General Data Protection Regulation (GDPR).

Het UVO Connect telematica systeem is ondergebracht in het 10,25-inch touchscreen in het midden van het dashboard van de e-Soul. Het systeem heeft zijn eigen SIM-kaart voor het ophalen en updaten van live data tijdens het rijden, zoals realtime verkeersinformatie, weersvoorspellingen, ‘points of interest’ en informatie met betrekking tot parkeervakken op en langs de weg – waaronder prijs, locatie en beschikbaarheid. Belangrijk: het UVO systeem toont ook waar zich laadstations bevinden, of er laders beschikbaar zijn en of ze van het juiste type zijn.

Het tweede element van het UVO-systeem is de UVO App, die geschikt is voor Android- en Apple-smartphones. De app geeft gebruikers gemoedsrust met een reeks features die diagnostische data over de auto en de gemaakte ritten geeft. Via de app kunnen gebruikers ook een aantal functies op afstand bedienen. Afhankelijk van het land kunnen gebruikers de klimaatregeling (voorverwarming of voorkoeling, afhankelijk van het weer) en routeinformatie al vóór vertrek naar de auto sturen.

Via de app kunnen gebruikers het laadniveau op afstand controleren en het laden stoppen of hervatten door op de display te klikken. Dit is afhankelijk van de markt en de voertuigspecificaties.

Na zijn introductie in de e-Soul wordt UVO CONNECT-technologie van Kia in de nabije toekomst ook in andere modellen voor de Europese markt van Kia geïntroduceerd.

Het 10,25-inch touchscreen-navigatiesysteem met standaard Bluetooth multi-connectiviteit stelt inzittenden in staat om tegelijkertijd twee mobiele apparaten te verbinden en gebruik te maken van Apple CarPlay en Android Auto. Met zijn geavanceerde split-screen functionaliteit kunnen gebruikers verschillende autofuncties tegelijkertijd aansturen of monitoren, waarbij het scherm met een aantal widgets is te personaliseren. Dit biedt de mogelijkheid om naar een enkele display te kijken (zoals navigatie of accu-informatie) of tal van elementen on-screen te combineren. Dit betekent dat de bestuurder navigatieaanwijzingen kan volgen of het laadniveau van de accu kan raadplegen, terwijl passagiers tegelijkertijd hun favoriete muzieknummers kunnen kiezen, de weersverwachting bekijken of de meest recente nieuwsberichten lezen. Via het infotainmentsysteem kan de bestuurder ook laadvoorkeuren instellen, net als de instellingen voor de Sound Mood Lighting en de veiligheidssystemen.

Veiligheid

Omvangrijk aanbod van geavanceerde actieve veiligheidssystemen

Een aantal passieve en actieve veiligheidssystemen zorgt ervoor dat de inzittenden tijdens elke rit optimaal worden beschermd. Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) helpen bij het verminderen van mogelijke gevaren en stressvolle situaties tijdens het rijden.

Tot de beschikbare technologieën behoren autonome noodremassistentie, actieve dodehoekassistentie, adaptieve cruise control met Stop & Go en actieve rijbaanassistentie, vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistentie. ‘Level 2 autonome technologie’ Lane Follow Assist (LFA) stemt het accelereren, het remmen en de besturing af op de voorliggende auto’s. Bij snelheden tussen 0 en 130 km/uur zorgt LFA er met behulp van camera- en radarsensoren voor dat een veilige afstand tot de voorliggende auto wordt aangehouden, waarbij de rijbaanmarkeringen worden gemonitord om de e-Soul in het midden van de rijbaan te houden. Verder is de e-Soul voorzien van een achteruitrijcamera en actieve kruisend verkeersdetectie achter.

Productie en verkoop

Gebouwd in Korea, Europese verkoop start in het voorjaar

De nieuwe Kia e-Soul wordt geproduceerd in de fabriek in Gwangju, in Korea. De introductie op de Nederlandse markt is naar verwachting in de tweede helft van 2019

 

KIA e-SOUL – TECHNISCHE SPECIFICATIES (EUROPA)

Carrosserie en onderstel

Vijfdeurs, vijfpersoons, volledig elektrisch aangedreven urban crossover. Zelfdragende carrosserie van staal met een hoge treksterkte en een hoog aandeel aluminium delen. Een elektromotor drijft de voorwielen aan via een transmissie met een vaste overbrenging; de motor wordt gevoed door een lithium-ion-polymeer accupakket.

Aandrijflijn

Elektromotor               64 kWh

Type                           Permanent magneet wisselstroom synchroonmotor

Voltage                       356 V

Max. vermogen          150 kW (204 pk) bij 3.800-8.000 t.p.m.

Max. koppel                395 Nm bij 0-3.600 t.p.m.

Accupakket

Type                           Lithium-ion-polymeer

Voltage                       356 V

Energie                       64 kWh

Vermogen                   170 kW

Capaciteit                   180 Ah

On-board lader           7,2 kW

Energiedichtheid (cel) 250 Wh/kg

Wielophanging en demping

Voor                            volledig onafhankelijk met aan een subframe gemonteerde MacPherson-veerpoten, schroefveren en gasgevulde schokdempers, met stabilisatorstang

Achter                        volledig onafhankelijk met aan een subframe gemonteerde multilink-wielophanging met schroefveren en twin-tube gasgevulde schokdempers, met stabilisatorstang

Besturing

Type                           Elektrische tandheugel stuurbekrachtiging

Overbrengings         12,8:1

Omwentelingen l-r   2,5

Draaicirkel                 5,3 meter

Remmen

Voor                            305 x 25 mm geventileerde schijven

Achter                        300 x 10 mm schijven

Parkeerrem               Elektronische parkeerrem

Wielen en banden

Standaard                 Lichtmetaal 17-inch, 215/55 R17-banden

Reserve                      Bandenreparatiekit

Afmetingen (mm)

Exterieur

Totale lengte             4.195             Totale breedte                      1.800*

Totale hoogte           1.600             Wielbasis                              2.600

Overhang voor          865                Overhang achter                  730

Spoorbreedte voor   1.565             Spoorbreedte achter           1.575

Bodemvrijheid          155

*exclusief buitenspiegels

Interieur

1e rij                2e rij

Hoofdruimte             1.013              988

Beenruimte               1.044              927

Schouderruimte       1.410              1.390

Bagageruimte (liter, VDA)

Achter de 2e zitrij        315

Achter de 1e zitrij        1.339

Gewichten (kg)

Leeggewicht                        1.682

Max. toegestaan gewicht   2.180

Prestaties en actieradius

Topsnelheid (km/uur)         167

0-100 km/uur (s)                  7,6

Max. actieradius*                    452 km

Energieverbruik*                 157 Wh/km

*Gecombineerd volgens WLTP-cyclus

Terug naar overzicht