Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

#2: De tip van Floor – voeding

Voeding: er is zo’n beetje niets dat ingewikkelder is. “Eet gevarieerd, eet niet te veel, eet minder verzadigd vet, eet veel groente en fruit”. Geregeld vliegen de voedingstips het internet over en iedereen heeft er wel een mening over. Maar wat is nou waar? Wat moet men eten? Het allerbelangrijkste bij voeding is dat je eet wat bij jou past. Niet iedereen is gevoelig voor lactose en dat je buurvrouw veganistisch eet wil niet zeggen dat dat voor jou ook de beste oplossing is. ‘Spelen’ met je voeding kan heel erg helpen. Je lichaam geeft namelijk vanzelf tekenen af wanneer iets niet lekker valt, de vermoeidheid toeslaat door bijvoorbeeld te veel suikers of wanneer je juist te veel of te weinig eet. Echt een aanrader dus om gewoon eens een paar weken een voedingsschema te testen en te kijken wat dit met jou doet!

Gezonde voeding

Onze dagelijkse voeding bestaat uit koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitamines, mineralen en water. Gezonde voeding voedt en geeft energie, we voelen ons gezond en fit en kunnen beter presteren. Verse groente en fruit is een belangrijk onderdeel van je dagelijkse voedselinname. Gezonde voeding is niet alleen van invloed op je lichamelijke gesteldheid maar ook op je geest!

Start de dag met een goed ontbijt. Een goed begin is het halve werk, en dat geldt zeker voor je ontbijt. Je ontbijt brengt je spijsvertering op gang nadat je lichaam het de hele nacht zonder eten heeft moeten doen. Neem de tijd voor je ontbijt en zorg dat je in ieder geval iets eet, overslaan is echt geen goed idee.

Water drinken tijdens wintersport

De juiste voeding op het juiste moment is voor een skiër niet altijd even eenvoudig, maar o zo belangrijk. Als je op wintersport gaat is het belangrijk om heel veel water te drinken. Door de kou verbruik je namelijk meer energie (om je lichaam warm te houden). Daarbij is het goed om een tussendoortje mee te nemen in de vorm van een reep of een stuk fruit, er is namelijk niet altijd een restaurant of café in de buurt als je bovenop de piste staat. En met een lege maag skiën is natuurlijk not done! Neem dus altijd een klein rugzakje mee op de piste met water of thee en wat te eten. ’s Middags is het goed om te gaan voor een grote(re) maaltijd waarbij je focus legt op de lange koolhydraten, zoals volkorenpasta, groenten, bonen, rijst, zodat je er weer een paar uur tegenaan kan.

Een paar tips van mij voor een gezonde voeding:

  • Eet zoveel mogelijk pure en onbewerkte producten! Maak je eten zelf, koop verse groente en fruit op de markt, zo weet je precies wat je kookt en wat er in je eten zit.
  • Het moet lekker zijn. Je moet niet alleen gezond eten om het gezonde eten, het moet ook lekker zijn om zo van je voedsel te kunnen genieten. Zorg dus dat je iets gezonds eet wat je ook lekker vindt, zo kan je er ook van genieten!
  • Laat groente de hoofdrol spelen in je voeding. Hoe meer groen op je bord hoe beter.
  • Drink genoeg. En dan natuurlijk geen frisdranken maar veel water en thee.
  • Zorg voor regelmatig eten. Eten op vaste tijden zorgt ervoor dat je geen enorme trek krijgt en de neiging hebt om de hele keuken leeg te eten.

Gezond eten zorgt ervoor dat je lekker in je fel zit, beter presteert, het risico op ziektes kleiner is en je weerstand wordt verbeterd. Daarnaast is het ook nog eens goed voor het milieu. Ontzettend veel voordelen dus ;)!

Terug naar overzicht