Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Blog Floor van Ameyde – het voorkomen van blessures tijdens de wintersport

De tip van Floor – het voorkomen van blessures

Sporten is leuk en ook nog eens hartstikke gezond! Lekker actief bezig zijn, hardlopen door het bos, met je vrienden een balletje trappen of ’s avonds nog een paar baantjes trekken in het zwembad. Helaas ligt een blessure op de loer. Sommige zijn plotseling, andere sluipen er langzaam in. Miljoenen sporters lopen jaarlijks een blessure op. Niemand wilt voor een paar dagen of zelfs weken uitgeschakeld zijn en daarom is het belangrijk dat sporten op een verantwoorde manier gebeurt.

Voorkomen is beter dan genezen

Voorkomen is beter dan genezen luidt het spreekwoord. En gelukkig zijn er ook voor blessures heel veel manieren die je hierbij kunnen helpen! Menig blessure kun je al voorkomen door te starten met een goede warming-up (de belastbaarheid van je lichaam wordt groter) en het sporten af te ronden met een cooling-down (bevordert het herstel van het lichaam). Daarnaast is het echt heel belangrijk dat je je trainingen rustig opbouwt nadat je ziek bent geweest of een tijdje niet hebt gesport, zo gaat de belastbaarheid weer omhoog. Zorg goed voor jezelf en luister altijd naar je lichaam!

Niet alleen trainen is belangrijk, ook het herstel draagt bij aan het verminderen van blessures. De beste manier van herstel is slaap. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je spieren tot rust kunnen komen en de volgende dag weer een belasting aan kunnen. Daarnaast is ook je voeding van belang: drink voldoende water voor, tijdens en na het sporten en zorg dat je genoeg koolhydraten (ervoor) en eiwitten (erna) binnenkrijgt.

Voorbereiden op wintersport

Maar hoe bereid je je lichamelijk nou perfect voor op de wintersport? Hiervoor heb ik een aantal tips:

  • Volg een trainingsschema wat bij jou past! Denk hierbij niet alleen aan krachtoefeningen zoals kniebuigingen en buikspieroefeningen maar ook aan conditietraining (joggen, fietsen, zwemmen). Begin ongeveer 6 tot 8 weken voor de wintersport om optimaal voorbereid te zijn voor je volgende wintersport.
  • Zorg voor lenigheid. Zo’n 3 tot 4 keer in de week 10 minuten rekken zorgt ervoor dat jouw spieren de juiste lenigheid hebben die niet alleen onverwachtste bewegingen op de piste op vangen maar ook je spierkracht verdelen over je lichaam. Met name de hamstrings, billen en quadriceps zijn belangrijk.
  • Een skiër heeft niet alleen kracht en conditie nodig op de piste, ook evenwicht is een pré. Je moet die 2 latten natuurlijk wel stabiel kunnen houden tijdens de afdaling ;). Bouw dus in je trainingsschema 1 of 2 keer wat evenwichtsoefeningetjes in en je zult gegarandeerd verschil merken op de piste.

Materiaal

Uiteraard is ook je materiaal (denk aan de juiste schoenen, ski’s en een helm) belangrijk om de kans op een blessure tijdens de wintersport te voorkomen. Door fit van start te gaan verklein je de kans op blessures, is het veiliger voor jou en de anderen om je heen én beleef je veel meer plezier aan je wintersport!

Mocht je vragen hebben over dit onderwerp dan kan je mij natuurlijk altijd een berichtje sturen via Facebook – https://www.facebook.com/floor.vanameyde of mail floor@floorvanameyde.com

 

Terug naar overzicht